6 tips voor een geslaagd beoordelingsgesprek
Aan het einde van het jaar voeren werkgevers beoordelingsgesprekken uit met de werkvloer. Voor jou als werkgever het moment om jouw team op de juiste manier te motiveren en waar nodig bij te sturen. De algemene doelstelling van een effectief beoordelingsproces moet zijn om iedere werknemer te helpen zijn werkprestaties te optimaliseren. Sommige werkgevers voeren deze gesprekken met het grootste gemak, andere hebben er meer moeite mee. Daarom deze 6 tips van mij voor een geslaagd beoordelingsgesprek.
Tip 1 – Goede voorbereiding
Zorg ervoor dat je goed bent voorbereid. Dit kun je doen door het formulier dat je gebruikt van tevoren in te vullen. Niet met pen, maar met potlood. Anders heeft de werknemer het idee dat zijn opmerkingen überhaupt geen nut hebben. Het is ook belangrijk dat de beoordelingscriteria bij de medewerker bekend zijn. Nodig de werknemer ten minste twee weken van tevoren uit voor een beoordelingsgesprek. Vergeet daarbij niet om aan te geven wat het doel is van het gesprek en hoe de werknemer zich kan voorbereiden.
Tip 2 – Gebruik voorbeelden
Tijdens een beoordelingsgesprek is er ruimte om de mindere prestaties te bespreken. Het is belangrijk om dit op een opbouwende manier te doen en onderbouw deze altijd met voorbeelden. Op deze manier herkent een medewerker de situaties om er vervolgens mee aan de slag te gaan. Mindere prestaties mogen niet uit het niets besproken worden. Je hebt ze afgelopen jaar al eerder benoemd tijdens andere gesprekken als het functioneringsgesprek.
Tip 3 – Feedback
Feedback is belangrijk om altijd voor open te staan van een medewerker. Ook als deze feedback tijdens een beoordelingsgesprek gegeven wordt. Gebruik deze feedback om zelf beter te worden in het uitvoeren van jouw rol.
Tip 4 – SMART
Stel haalbare SMART-geformuleerde doelen op (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgeboden). Deze doelstellingen zijn voor zowel jou als de medewerker meetbaar. Zo heb je beide een doel waar je naartoe gaat werken.
Tip 5 – Focus op ontwikkeling
Stop met beoordelen en start met ontwikkelen. Je haalt meer uit jouw medewerkers als je tijdens gesprekken focus hebt voor de persoonlijke ontwikkeling van het individu. Want waarom handelen medewerkers op een bepaalde manier? En waarom communiceren ze, zoals ze communiceren? Hier is een reden voor. Een DISC of een drijfverenanalyse is ideaal om hierachter te komen. Wil je meer informatie voor het afnemen van deze analyse? Neem dan contact met mij op. Als gecertificeerd coach kan ik er meer over vertellen en voor je afnemen.
Tip 6 – Reactie medewerker vooraf inschatten
Onderschat niet hoe belangrijk het is om rekening te houden met de persoonlijkheid en het temperament van de betreffende werknemer. Bedenk vooraf welke voorspelbare reacties de werknemer kan geven en bereid een passende reactie voor. Je hebt verschillende interview stijlen nodig om tegemoet te komen aan individuele behoeftes. Een relatief onzekere werknemer, bijvoorbeeld, heeft wellicht een heleboel geruststelling nodig.
Beoordelingsgesprekken zijn niet de gemakkelijkste gesprekken om te voeren. Veel managers lopen namelijk tegen verschillende problemen aan rondom zo’n gesprek.
Kun je na het lezen van deze tips nog hulp gebruiken?
Of wil je samen met mij kritisch kijken naar de huidige HR-cyclus?
Neem dan contact met mij op!